Descrierea platformei educaționale "LogoPEDIA"

Platforma LogoPEDIA este destinată copiilor cu dificultăți de auz și vorbire. Scopul acestui instrument logopedic interactiv este să ajute copilul cu deficiențe de auz să îşi îmbunătăşească capacitățile de comunicare verbală și scrisă cu suportul şi feedbackul primit din partea unui adult auzitor.

LogoPEDIA este un software profesional realizat cu ajutorul ultimelor tehnologii web care vine în ajutorul logopezilor, terapeuților și cadrelor didactice care lucrează cu copii cu deficiențe de auz. Jocurile interactive disponibile pe platform invită copilul să exersează într-un mod plăcut și eficient comunicarea în limba română.

Beneficiile folosirii platformei educaţionale LogoPEDIA:

Platforma educaţională LogoPEDIA poate fi utilizată și de către copii cu auz normal pentru învățarea scrisului și cititului.

La momentul lansării programul conține 7000 de cuvinte și expresii în limba română, 2000 de ilustrații și 645 de materiale video însă construcția modulară va permite îmbunătăţirea permanentă şi adăugarea facilă de resurse lingvistice și artistice.

Structura platformei educaţionale LogoPEDIA

Platforma LogoPEDIA este organizată în jurul obiectivelor de învăţare necesare pentru îmbunătăţirea capacităţilor lingvistice.

Astfel, facilitatorul LogoPEDIA poate selecta una dintre cele trei categorii:

Dezvoltarea Vocabularului

Această secţiune îşi propune să faciliteze dezvoltarea vocabularului prin:

În secțiunea "Dezvoltarea Vocabularului" copilul este expus pe lângă cuvintele cunoscute deja de el, la alte cuvinte noi sau unele pe care nu le-a mai întâlnit în forma scrisă. Prin abordarea învățării sub formă de joc, copilul devine mai cooperant iar achiziția noilor cuvinte se produce cu mai puţin efort și nu intervine plictiseala. Preferinţa copiilor pentru tehnologie e evidentă şi aceştia tind să-și mărească timpul de concentrare atunci când procesul este condus de calculator față de situația când procesul de învățare este autocondus sau condus de facilitator.

În cele patru jocuri disponibile în această categorie, copilul primește sarcina de a sorta, identifica, pronunța cuvinte uzuale, cuvinte menite să mărească gradul lui de indepentență. Expunerea se realizeaza în două submodalități pentru ca memorarea să fie mai eficientă: scris și imagine. Sarcina copilului implică asocierea imaginii cu cuvântul scris, pronunțarea cuvântului sau corectarea scrierii lui. În plus, pentru a augmenta învățarea, se încurajează copilul să memoreze cuvântul sau imaginea pentru a găsi perechi. La nivelul avansat este necesar să se realizeze corespundența între obiectul scris și imagine ceea ce implică întărirea legăturilor neuronale între zona asociată compunerii cuvântului din litere și zona asociată recunoașterii imaginii. Facilitatorul LogoPEDIA poate mări dificultatea prin încurajarea copilului să pronunțe cuvântul de câte ori îl vede în formă scrisă sau în imagine, mărind astfel numărul de zone din creier care se activează și care învață.

Structurarea Limbajului

Această secţiune îşi propune să faciliteze structurarea limbajului prin dezvoltarea capacităţii copilului de a se exprima în scris respectând regulile gramaticii limbii române

Prin punerea copilului în situațiile de joc care sunt preluate din comunicarea reală şi situaţii uzuale, învățarea se produce natural, spontan. Cele patru jocuri sunt proiectate special pentru a acoperi plaja de erori care se comit frecvent de către copiii cu deficiențe de auz: plural/singular, folosirea locuţiunilor, acord subiect cu predicat şi formarea corectă a propozițiilor.

Emiterea Sunetelor

Această secţiune îşi propune să faciliteze dezvoltarea capacității copilului de a emite sunete și/sau cuvinte cât mai corect posibil, cu sprijinul unui specialist logoped. Deprinderea incorectă a sunetelor şi cuvintelor îngreunează procesul de demutizare şi poate avea efecte negative asupra progresului său şi contravine scopului proiectului LogoPEDIA iar persoanele nespecializate pot să nu sesizeze cu aceaşi acurateţe subtilităţile emiterii greşite a sunetelor.

Pe parcursul celor trei jocuri disponibile la această categorie, copilul este încurajat să pronunțe sunete și cuvinte sau să recunoască cuvinte și propoziții într-un film, citind pe buze. Dificultatea persoanelor cu probleme de auz de a produce sunetele corect se datorează faptului că aceste persoane nu au feedback-ul necesar pentru a se autoregla. Pornind de aici am conceput un program care preia sunetul de la microfon și asigură feedback vizual copilului. Tot în sprijinul învățării pronunției și formării unui automatism în recunoașterea sunetelor a fost realizat un joc bazat pe sortarea cuvintelor în funție de sunetele pe care le conține.



Descrierea jocurilor

Secțiunea: "Dezvoltarea Limbajului"

Margareta Înflorită

Joc de recunoaștere și sortare a cuvintelor în categorii, exersarea capacității de a recunoaște și clasifica obiecte din mediul înconjurător

Subiectul va recunoaște obiectele care apar pe ecran într-un panou, și le va încadra într-o anumită categorie. Cu această ocazie, profesorul îndrumător poate încuraja subiectul să pronunțe acele cuvinte.

Subiectul va recunoaște obiectele care apar pe ecran într-un panou, și le va încadra într-o anumită categorie. Cu această ocazie, profesorul îndrumător poate încuraja subiectul să pronunțe acele cuvinte.

Cuvintele care apar în joc sunt de două tipuri, respectiv din cele două categorii alese de jucător sau de facilitator la începutul jocului. Copilul trebuie să recunoască cuvântul din imagine sau din text, să decidă din care categorie face parte și apoi să așeze cartonașul la stânga sau la dreapta, în funcție de categoria acelui cuvânt. Pentru fiecare cuvânt rezolvat corect, margareta primește o petală. Doar dacă se sortează toate cuvintele corect, margareta dobândește toate petalele. Pentru o folosire și mai eficientă a acestui joc, recomandăm facilitatorului LogoPEDIA să încurajeze copilul să pronunțe cuvântul înainte de a îl așeza într-o categorie

Jocul are două nivele:

Logopetrics

Joc de recunoaștere a cuvintelor pe baza cuvântului sau a cuvântului însoţit de imagine. Principalul obiectiv este acela de a încuraja să pronunţe corect

Jocul încurajează copilul să recunoască diferite obiecte și să rostească denumirea lor. Pentru a juca este nevoie ca facilitatorul LogoPEDIA să furnizeze feedback jocului folosind un dispozitiv diferit de cel al jucătorului, o aşa numită consolă a facilitatorului. Astfel, atunci când copilul pronunţă correct, facilitatorul apasă consola iar experienţa copilului va fi ca şi când jocul "înțelege" ceea ce el rostește ceea ce aduce un grad mare de interactivitate.

Pe ecran apare o tablă asemănătoare cu cea de Tetris iar jetoane cu imagini cad din partea de sus. Copilul trebuie să înțeleagă desenul sau să citească cuvântul de sub desen și să pronunțe cât mai corect. Dacă pronunția a fost corectă, facilitatorul apasă pe un buton aflat pe alt dispozitiv, de exemplu telefon mobil. La apăsarea butonului, jetonul se transformă într-un foc de artificii și apoi dispare. Dacă copilul nu a pronunțat corect atunci jetonul va cădea. Toate jetoanele care cad se așează unele peste altele și jocul se încheie dacă se ocupă tot spațiul.

Jocul poate fi folosit în mai multe moduri, facilitatorul este cel care stabilește dacă copilul a reușit sau nu să pronunțe în funcție de scopul sesiunii de dezvoltare lingvistică sau terapie. De exemplu, dacă copilul nu poate pronunța cuvântul, facilitatorul poate schimba obiectivul la pronuția primului sunet. Desigur că sunt mai multe grade de succes și eșec în pronunțarea unui cuvânt iar facilitatorul poate folosi acest fapt pentru a conduce copilul, din aparoape în aproape, la o pronunție inteligibilă. Învățarea se produce la granița frustrării iar facilitatorul trebuie să aibă grijă să țină copilul de această linie, dacă totul este prea ușor apare plictiseala iar dacă exigențele sunt prea mari apare frustrarea.

Jocul are două nivele

Concursul Bicicliștilor

Joc de identificare a cuvintelor ascunse care are ca principal obiectiv dezvoltarea vocabularului şi scrierea corectă a cuvintelor.

Jocul atrage copilul în sarcina de a ordona literele unui cuvânt. Literele sunt puse la dispoziția copilului, singura sarcină este de a le ordona în mod corect pentru a forma cuvântul ascuns. Jocul constituie o alternativă la metoda clasică a exercițiilor de scriere-citire pe hârtie fiind complementar cu activitatea la clasă. Copilului îi sunt prezentate pe rând 10 cuvinte alese din categoria stabilită de jucător. Copilul trebuie să recunoască literele și să-și imagineze ce cuvânt ar putea să formeze cu ele. Apoi va trebui să vizualizeze cuvântul găsit pentru a putea ordona literele corespunzător. Procesele de gândire necesare pentru a rezolva acest joc sunt complexe iar copilul trebuie să-și folosească multe resurse pentru a rezolva corect.

La fiecare cuvânt rezolvat personajul înaintează pe circuit. La fiecare cuvânt sunt permise trei greșeli. Atunci când jucătorul selectează în mod greșit o literă, dispare o treime din medalia de aur din partea de jos a ecranului. La a patra greșeală, cuvântul apare rezolvat însă avatarul biciclist nu înaintează pe pistă. Oponentul înaintează la fiecare cuvânt, fie că jucătorul a rezolvat corect, fie că nu.

Jocul are două nivele:

Comorile Misterioase

Joc de recunoaștere rapidă și memorare a cuvintelor care are ca principal obiectiv formarea asocierii între cuvânt, imagine şi sens

Jocul constă într-o matrice de cărți de joc care apar pe verso. Jucătorul trebuie să întoarcă câte o carte, să o vadă și să o recunoască și apoi să o memoreze. Scopul este să găsească perechi de cărți care atunci când sunt găsite vor rămâne întoarse cu fața. În acest mod conceptul dintr-o carte este văzut în două submodalități, text şi imagine. Copilul trebuie să facă legătura între cele două prin asocierea cu conceptul generic, mai abstract. Prin această operațiune, jucătorul este obligat să-și formeze clase abstracte în modelul mental.

Prin încurajarea copilului să pronunțe cuvântul atunci când se arată imaginea, jocul devine și un joc de exercițiu de pronunție

Jocul are două nivele:

Secțiunea: Structurarea Limbajului

Baloanele Zburătoare

Jocul ajută copilul să învețe folosirea corectă a formelor de plural și singular şi folosirea corectă a acordului între subiect și predicat.

Jucătorul este încurajat să aleagă forma corectă: singular sau plural care reprezintă cel mai bine o imagine. Pe ecran, apare un clovn care colecționează baloane. Copilului i se prezintă două cuvinte (singular și plural) sau două propoziții, una corectă iar alta greșită. Este necesară citirea cuvintelor/propozițiilor și evaluarea lor din punct de vedere al corectitudinii gramaticale. De câte ori jucătorul alege forma corectă, clovnul primește un balon. La final, dacă a ales toate formele corecte, personajul va fi fericit și va apărea un mesaj de felicitare a jucătorului.

Jocul deține două tipuri de conținut:

Alegerea substantivelor singular-plural se face în funcție de imaginea care este afișată pe ecran. Imaginea reprezintă un obiect sau mai multe iar copilul va trebui să găsească forma potrivită. Această alegere implică citirea cuvântului și înțelegerea lui.

La cea de-a doua secţiune se expun două propoziții din care trebuie identificată cea corectă. Procesul este mai greu deoarece nu mai există suport intuitiv, nu mai sunt imagini iar copilul este nevoit să se bazeze doar pe citit.

Colecția de stele

Joc pentru învățarea folosirii corecte a acordului între substantiv și adjectiv

Jucătorul este încurajat să facă legătura dintre un substantiv și forma corectă a adjectivului care îl poate descrie. Pe ecran apare scris un substantiv, în forma de singular sau plural, şi un adjectiv în mai multe forme. Jucătorul trebuie să aleagă forma corectă a adjectivului după ce a observat substantivul.

De fiecare dată când copilul alege forma corectă, se adaugă o steluță în colecție. Jucătorul trebuie să adune 10 steluțe pentru a termina jocul cu succes. Se recomandă ca după ce adjectivul a fost corect găsit să fie pronunțată întreaga construcţie identificată de către copil, cu voce tare. În acest fel se realizează și un exercițiu de vorbire și se asociază în memorie, în mod corect. De fiecare dată când greșește, jocul îl va atenționa dar, dacă este asistat de facilitator acesta poate să-l ghideze şi să îl încurajeze să repete corect.

Construiește Castelul

Joc de completare a spaţiului lipsă în vederea învățării folosirii corecte a prepozițiilor/locuțiunilor prepoziționale/adverbelor de loc într-o propoziție

Jocul ajută copilul să folosească corect prepozițiile/locuțiunile prepoziționale/adverbele de loc: pe, sub, lângă, în înspre, dinspre, în fața, în spatele, înainte, înapoi, mai sus de, mai jos, sus, jos.

Jucătorul observă o scenă în care două obiecte au o anumită poziție relativă unul față de celălalt. Jucătorul este încurajat să aleagă varianta corectă de prepoziție dintr-o listă. La efectuarea unei alegeri corecte, se construieşte o parte din castel. Scopul final este construirea în totalitate a castelului. Pronunțarea propoziției corecte este o parte importantă din acest joc și este responsabilitatea facilitatorului să încurajeze tot timpul copilul să pronunțe cât mai corect.

Labirintul lui Minos

Joc pentru învățarea ordinii corecte a cuvintelor într-o propoziție

Jocul încurajează copilul să formuleze propoziții respectând topica limbii române și să creeze un scurt text, respectând succesiunea logică a evenimentelor

Jocul prezintă copilului cuvinte din care se poate construi o propoziție. Cuvintele sunt amestecate. Pentru a rezolva acest joc, este necesară citirea tuturor cuvintelor, înțelegerea și memorarea lor. Apoi copilul va face scenarii folosind tehnica de încercare și eroare pentru a descoperi care este ordinea firească a cuvintelor. După ce reușește să indice ordinea corectă a cuvintelor, propoziția trebuie citită. De fiecare dată când copilul indică în mod corect ordinea cuvintelor, eroul înaintează un pas în labirint. Scopul jocului este ca eroul să iasă din labirint dar numărul de pași este egal cu numărul de propoziții de aceea doar dacă se rezolvă corect toate propozițiile eroul va putea ieși din labirint. Dacă copilul greșește, jocul indică acest fapt prin dispariția unei bucăți din medalia de aur afișată în partea stângă a ecranului. Sunt permise două greșeli la o propoziție dar la a treia greșeală, propoziția corectă va apărea rezolvată. Eroul din labirint nu va înainta, însă în acest caz.

La nivelul 2 propozițiile se înlănțuiesc iar jucătorul trebuie să le citească. Va descoperi o mică poveste și în același timp va exersa citirea și pronunția.

Secțiunea: Emiterea Sunetelor

Roboțelul Vorbăreț

Asistent digital pentru exersarea vocii

Robotul vorbăreț se poate dovedi un instrument valoros în exersarea producerii anumitor sunete la copiii cu deficiențe de auz. Avantajul acestui instrument este că exercițiul se poate face individual, complementar cu exercițiile din clasă sau din cabinetul de logopedie. Una din marile dificultăți ale copiilor cu deficiențe de auz este că atunci când produc un sunet nu au feedback auditiv iar fără acesta învățarea este foarte dificilă. Rolul acestei aplicații este să ofere feedback vizual care, sperăm noi, va suplini cel puțin parțial, lipsa celui auditiv. Copilul vede pe ecran forma sunetului în domeniul timp. Acest grafic îl ajută la controlul amplitudinii și abordării producerii sunetelor explozive și fricative (consoane). De asemenea subiectul vede forma sunetului descompusă pe 1024 de frecvențe, similar cum o proteză auditivă furnizează sunetul rețelei neuronale de care este conectată. Acest grafic îl ajută să diferențieze între sunetele sonore (vocale). Partea importantă în diferențierea unui anumit sunet, de exemplu "A" de "I" este numărul și forma armonicelor pe care copilul le produce. Aceste armonici se observă în grafic ca niște bare verticale egal distanțate. Doar privind acest grafic, cu puțin exercițiu, o persoană cu auz bun poate să învețe să recunoască vocalele.

Vânătoarea de sunete

Joc pentru recunoașterea sunetelor într-un cuvânt în vederea folosirii corecte ale acestora

Acest joc ajută copilul să diferențieze și să folosească corect cuvintele asemănătoare care au sunete cu aceleași puncte de articulare în vorbire.

La începutul jocului se alege perechea de sunete cu care copilul va lucra, de exemplu Ș-J, Ț-T, B-M, C-G. Jocul va afișa cuvinte care conțin aceste sunete iar copilul trebuie să le sorteze pe panourile din stânga și dreapta în funcție de compoziția sunetelor care formează numele acelei imagini. Pentru a rezolva această problemă, subiectul este obligat să proceseze în mai mulți pași și astfel se activează zone extinse din creier. Fiecare cuvânt rezolvat corect atrage după sine dispariția unui sunet din jurul vânătorului. Scopul final al jocului este ca vânătorul să vâneze toate sunetele din jurul său. Beneficiul pentru copil este un bun exercițiu de citire și de analiză a cuvintelor.

Jocul are două nivele:

Șoricelul curios

Joc cu secvenţe video care are ca obiectiv dezvoltarea abilităților de a citi pe buze

Copilul este pus în situația de a înțelege un cuvânt sau o propoziție dintr-o scurtă secvență video. Chiar dacă filmul a fost făcut în condiții ideale exercițiul este util pentru învățarea labiolecturii fără asistență. Acest joc nu înlocuiește lecțiile de labiolectură cu logopedul ci este complementar acestora. Prin exercițiul individual, copilul poate exersa mai mult și astfel poate deprinde labiolectura mai repede și mai ușor. În plus, există beneficiul adus de conceptul de gamificațion care încurajează subiectul să continue și să fie din ce în ce mai bun. Șoricelul trebuie ajutat să mănânce felia de cașcaval și astfel copilul trebuie să continue chiar dacă la început recunoașterea este dificilă și rata de succes mică.

Instrucțiuni de instalare pe tabletă cu sistem de operare Android

Pentru a instala aplicația pe tablete cu sitemul de operare Android se urmează următorii pași:

Mult success!