 Acasă
            
                Acasă
            
        
         
            Cristina Tohănean - psiholog principal
Despre tulburările de limbaj şi logopedie
Poate că v-aţi întâlnit cu termenul de logopedie undeva, într-un anumit context. Şi poate că aţi căutat să-i aflaţi sensul, pentru a vă satisface curiozitatea. Ce trebuie să ştiţi e că logopedia este ştiinţa care se ocupă cu educarea vorbirii, ea vizând stimularea vorbirii corecte, dar şi corectarea tulburărilor de limbaj pe care le pot avea diferite persoane. Poate că nu vă vine să credeţi, dar această ramură ştiinţifică aflată între psihologie şi pedagogie îşi are sursele încă din Antichitate. Asta pentru că din toate timpurile, au existat oameni care să se confrunte cu dificultăţi de vorbire.
            Ce tulburări de limbaj se pot întâlni la  copiii de vârstă preşcolară şi şcolară? 
            Cele  mai întâlnite tulburări de limbaj din mediul educaţional sunt tulburările  de pronunţie (dislalii, rinolalii, dizartrii),tulburările de ritm  şi fluenţă (bâlbâiala, tahilalia – vorbirea accelerată, bradilalia –  vorbirea foarte lentă etc.), dislexia(tulburările cititului) şi disgrafia (tulburările  scrisului).
        
            Cum recunoaştem tulburările de limbaj? 
            Cele  mai frecvente tulburări de limbaj întâlnite la copiii de gradiniţă sunt  tulburările de pronunţie, în special dislaliile. Le întâlnim la  15-20% dintre copiii de grădiniţă!!! Acestea din urmă constau în deformarea,  substituirea, omiterea, înlocuirea sau inversarea anumitor sunete în vorbirea  spontană şi în cea reprodusă. Cele mai frecvent afectate în acest sens sunt  consoanele, iar dintre ele, sunetele care apar cel mai târziu în vorbirea copilului,  adică sunetul „R”, „S”, "Ş", "Z", "J" si „L”.  Poate fi afectata, însă, orice consoană, iar în cazuri grave, chiar şi  vocalele. Cauzele acestor tulburări sunt dintre cele mai diverse: de la  malformaţii ale organelor care participă la actul vorbirii (buze, limba,  maxilare etc.), până la un model verbal greşit (al părintelui, educatoarei sau  al cuiva apropiat) pe care copilul şi-l însuşeşte prin imitaţie. Un caz  frecvent întâlnit este acela în care copilul pronunţă defectuos anumite sunete  pentru a se alinta. Oricât de hazliu vi se pare, într-o primă fază, este bine  să nu-l încurajaţi! Altfel, se va deprinde să vorbească aşa mereu. 
             Daca tulburarea dislalică se asociază  cu tulburări de rezonanţă şi de voce, vorbim despre rinolalie. Dizartria este  o tulburare de pronunţie dislalică şi rinolalică în care sunt afectate  pronunţia, ritmul, fluenţa şi calităţile vocii. Ea are la origine leziuni  la nivelul sistemului nervos central.
             La  copilul cu balbism remarcăm faptul că vorbirea lui este  întreruptă în timpul pronunţiei unor sunete sau silabe din cauza unor spasme  care produc repetarea unor silabe sau sunete. Uneori spasmele sunt atât de  puternice încât copilul nu poate pronunţa primul sunet al cuvintelor. La  început aceste dificultăţi nu sunt conştientizate de către copil şi nu atrag  nici un fel de modificări psihice. În urma observaţiilor repetate ale celor din  anturaj bâlbâiala se conştientizează şi copilul devine obsedat de vorbirea lui.  Întrucât bâlbâiala apare de obicei ca urmare a unui şoc traumatic în sfera  emoţională, pe fondul unei receptivităţi specifice a copilului, de cele mai  multe ori tratarea bâlbâielii necesită sprijinul unui psihoterapeut.
             Atunci  când copilul are o incapacitate parţială şi persistentă de a identifica  literele la citit vorbim despre dislexie, iar atunci când are  dificultăţi de a scrie, diferenţiind clar literele, vorbim despre disgrafie.  Un diagnostic corect se poate pune uneori la sfârşitul clasei I, dar mai sigur  începând cu clasa a II-a, când manifestările dislexo-disgrafice au un caracter  constant şi tendinţa de a se agrava.
        
            Ce e de făcut atunci când  copilul are o tulburare de limbaj? 
            Dacă constataţi asemenea dificultăţi de vorbire, citire, scriere  şi la copilul dumneavoastră, nu trebuie să vă speriaţi. Logopedul este specialistul  care vă poate veni în ajutor. E bine de ştiut că unii copii încep să vorbească  mai târziu şi îşi dezvoltă mai lent capacitatea de a vorbi şi vocabularul. De  asemenea, foarte important este faptul că orice tulburare de vorbire este  corectabilă, indiferent de vârsta persoanei. Este adevarat că, cu cât  dificultăţile sunt depistate mai devreme (de către dumneavoastră, ca parinte,  sau de către educatoarea copilului sau logopedul gradiniţei), cu atât  intervenţia va fi realizată mai de timpuriu, iar copilul va fi corectat mai  repede, evitând efecte cum ar fi scrierea şi cititul defectuoase, notele  proaste la şcoală, batjocura colegilor. Se recomandă ca intervenţia corectivă  să înceapă din momentul în care au fost depistate dificultăţile copilului,  foarte importante fiind colaborarea părinţilor şi a educatoarei/învăţătoarei.
        
            Lavinia Neacşu, logoped
            Cristina Tohănean,  psiholog, psihoterapeut
        
 
            Lavinia Neacsu - logoped
Când copilul stâlceşte cuvintele...
                     De multe ori părinţii se amuză când  copilul spune "laţă" în loc de "raţă", când scoate limba  printre dinţi şi sâsâie precum un gânsac când e vorba de cuvinte care conţin  sunetele "S", "Z", "Ce", "Ci",  "Ţ", când spune, de exemplu, "buviţa" deşi separat ştie să  spună toate sunetele cuvântului "bunica".
                     Dragi părinţi, este bine să ştiţi că  această "stâlceală" a cuvintelor poartă numele general de dislalie,  denumirile particularizându-se apoi în funcţie de sunetul afectat: rotacism,  dacă e vorba de sunetul "R", lambdacism, dacă e vorba de sunetul  "L", fitacism dacă e vorba de sunetul "F", sigmatism dacă e  vorba de sunetele "S" şi/sau "Ş", mutacism dacă e vorba de  sunetul "M" etc.
                     Este bine să ştiţi că există sunete cu  puncte de articulare apropiată care formează "perechi": "R şi  L", "F şi V", "C şi G", "S şi Z", "Ş şi  J", "T şi D" etc. De multe ori, când copilul nu poate emite  unul dintre sunetele unei perechi, îl înlocuieşte cu celălalt. De exemplu,  atunci când copilul nu poate emite sunetul "Z" va spune în loc de  "zăpadă" "săpadă".
                    Până la  vârsta de 4 ani aceste dificultăţi de a pronunţa corect sunetele şi cuvintele  nu sunt problematice pentru că sunt datorate particularităţilor Sistemului  Nervos Central şi nematurizării aparatului fonoarticulator. Dupa 4-5 ani copilul  are "instrumentele" necesare pentru a vorbi corect şi, dacă nu se  întâmplă aşa, este cazul să vă adresaţi unui logoped.
                    Cauzele  acestor tulburări sunt dintre cele mai diverse: de la malformaţii ale organelor  care participă la actul vorbirii (buze, limba, maxilare etc.), până la un model  verbal greşit (al părintelui, educatoarei sau al cuiva apropiat) pe care  copilul şi-l însuşeşte prin imitaţie. Un caz frecvent întâlnit este acela în  care copilul pronunţă defectuos anumite sunete pentru a se alinta. Oricat de  hazliu vi se pare, într-o primă fază, este bine să nu-l încurajaţi! Altfel, se  va deprinde să vorbească aşa mereu.
                     Corectarea  dislaliei presupune un numar variabil de şedinţe, în funcţie de dificultăţile  pe care le întâmpină copilul, dar şi de felul în care el evolueaza pe parcurs. Fiecare  copil are un ritm al său!!! Tocmai de aceea, dragi parinti, nu trebuie să vă  aşteptaţi la rezultate imediate. Uneori, corectarea dureaza multe luni, dar un  rol esenţial în acest demers îl aveţi dumneavoastră!!! Împreună cu logopedul  care va desfaşura principala activitate de corectare, părintele şi educatoarea  trebuie să susţină exerciţiile şi să-l încurajeze şi stimuleze pe copil în  direcţia unei vorbiri corecte. Copilul dumneavoastră se va deprinde să vorbească  corect treptat, după multe exerciţii pe care le desfăşoară împreună cu  logopedul. Acesta va folosi în activitatea sa o oglindă în care copilul va  privi modul în care logopedul emite diferitele sunete, fişe de activitate,  diferite jocuri care să-i susţină demersul. O şedinţă de logopedie se  desfăşoară în mai multe etape:
            - exerciţii pentru dezvoltarea motricităţii  organelor implicate în vorbire;
            - exerciţii de respiraţie;
            - exerciţii pentru dezvoltarea auzului  fonematic (a capacităţii de diferenţiere între sunete);
            - emiterea sunetului afectat izolat (de unul  singur – se porneşte de la imitarea diferitelor sunete din natură, cunoscute de  copil; de exemplu: şarpele, câinele, raţa, broasca, musca, maşina, soneria  etc.; apoi i se arată copilului în oglindă care este poziţia corectă de emitere  a sunetului respectiv);
            - emiterea sunetului afectat în silabe;
            - emiterea sunetului afectat în cuvinte (în  diferite poziţii: iniţial, median, final);
            - emiterea de propoziţii, poezii şi realizarea de activităţi  ludice în scopul exersării sunetului afectat şi stimulării generale a vorbirii.
                     Unele dintre aceste exerciţii le  puteti realiza, cu uşurinţă, chiar dumneavoastră!!! Este bine să faceţi acest  lucru cât mai des şi să-i explicaţi copilului care este rolul lor. Este foarte  importantă implicarea şi motivarea copilului în vederea corectării. Dacă  colaborarea dintre dumneavoastră şi logoped, respectiv educatoare se realizează  cu succes, progresele vor fi sesizate mai curând, şi ele vor fi prilej de  bucurie pentru dumneavoastră şi copil!!!
                     Vă punem  la dispoziţie câteva materiale cu exerciţii care să vă ajute în corectarea  sunetelor afectate în cazul copilului dvs. Vă dorim succes!
        
            
                Lavinia Neacşu, logoped
                Cristina Tohănean,  psiholog, psihoterapeut