logo Acasă
cod client:   intră   Codul îl obții de la logopedul tau.

Tahilalia si Bradilalia

 

 

Foarte des sintagma "tulburari de ritm si fluenta" este utilizata facandu- se referire la "balbaiala", insa aceste tulburări includ si alte dificultati in ceea ce priveste ritmul si fluenta vorbirii, balbaiala fiind doar una dintre acestea.

Tahilalia si bradilalia reprezinta doua dintre tulburările de ritm si fluenta care afecteaza claritatea vorbirii si impiedica transmiterea unui mesaj către interlocutor.

 

Tahilalia

 

Principala caracteristica a tahilaliei este vorbirea exagerat de rapida, ea apărând la persoanele cu instabilitate nervoasă, cu hiperexcitabilitate.

Copiii tahilalici sunt copii nervozitate, agitatie, care par neatenti (sunt multe cazuri de tahilalie printre copiii cu tulburări de deficit de atentie si hiperactivitate- ADHD).

Ritmul exagerat al vorbirii imprima comunicării o notă de perturbare generala si, in majoritatea cazurilor, sunt prezente si alte deficiențe care pot accentua manifestările specifice vorbirii tahilalice, cum ar fi auzul fonematic slab sau o gândire confuză.

Terapia logopedica nu numai ca este recomandabilă, ea devine chiar obligatorie. Jocurile de miscare, cele pe fond muzical si activitătile cu caracter ritmic sunt atractive pentru copilul tahilalic si sunt foarte eficiente în procesul recuperării logopedice.  Deprinderea de a vorbi calm si rar este scopul principal al terapiei logopedice, astfel ca, de cate ori copilul da un raspuns, se va insista pe cultivarea acestei deprinderi.

 

Bradilalia

 

Bradilalia se opune tahilaliei, fiindu-i caracteristica o vorbire încetinită, rara, aceste manifestari accentuandu-se in cazul deficientei de intelect sau cand procesul de inhibitie este dominant la nivelul dinamicii corticale.

Se impune, de asemenea, terapie logopedica in cazul acestei tulburări, cu scopul de a reduce lentoarea vorbirii, care imprimă comunicarii un aspect inexpresiv, neplăcut, inestetic, fiind exagerat de taraganata.



Ce puteti face, ca părinte, in cazul in care copilul dvs. se confruntă cu una dintre aceste tulburări?

 

1. Incercam sa nu ii facem copilului observatii, sa nu ii criticăm vorbirea. Aceasta nu va duce decat la agravarea tulburării.

2. Copilul nu are nicio vină pentru aparitia acestor tulburări, asadar nu il pedepsim. Tulburarea se va accentua, in niciun caz nu va dispărea.

3. Evităm sa facem (mai ales in fata copilului) comparatii cu vorbirea celor de aceeasi varsta, sau chiar mai mici decat el.

4. Este indicat sa consultați cat mai devreme posibil un logoped. Aceste tulburări pot lua forme nedorite (tulburări ale limbajului scris-citit, logonevroza), care vor afecta viata prescolarului/scolarului, precum si modul in care se va dezvolta personalitatea copilui, in timp putându-se ajunge la fenomene de inadaptare socială, frustare, dizarmonii ale personalității.


Factorii implicati in procesul de recuperare al bradilaliei/tahilaliei sunt multipli si interacționează complex, astfel perioada de terapie logopedica variază de la un caz la altul, insa esentială este posibilitatea unei interventii logopedice precoce.



Ancuta Adriana Petcu

Logoped