logo Acasă
cod client:   intră   Codul îl obții de la logopedul tau.

Dislalia la copii

Când copilul stâlceşte cuvintele...

 

De multe ori părinţii se amuză când copilul spune "laţă" în loc de "raţă", când scoate limba printre dinţi şi sâsâie precum un gânsac când e vorba de cuvinte care conţin sunetele "S", "Z", "Ce", "Ci", "Ţ", când spune, de exemplu, "buviţa" deşi separat ştie să spună toate sunetele cuvântului "bunica".

Dragi părinţi, este bine să ştiţi că această "stâlceală" a cuvintelor poartă numele general de dislalie, denumirile particularizându-se apoi în funcţie de sunetul afectat: rotacism, dacă e vorba de sunetul "R", lambdacism, dacă e vorba de sunetul "L", fitacism dacă e vorba de sunetul "F", sigmatism dacă e vorba de sunetele "S" şi/sau "Ş", mutacism dacă e vorba de sunetul "M" etc.

Este bine să ştiţi că există sunete cu puncte de articulare apropiată care formează "perechi": "R şi L", "F şi V", "C şi G", "S şi Z", "Ş şi J", "T şi D" etc. De multe ori, când copilul nu poate emite unul dintre sunetele unei perechi, îl înlocuieşte cu celălalt. De exemplu, atunci când copilul nu poate emite sunetul "Z" va spune în loc de "zăpadă" "săpadă".

Până la vârsta de 4 ani aceste dificultăţi de a pronunţa corect sunetele şi cuvintele nu sunt problematice pentru că sunt datorate particularităţilor Sistemului Nervos Central şi nematurizării aparatului fonoarticulator. Dupa 4-5 ani copilul are "instrumentele" necesare pentru a vorbi corect şi, dacă nu se întâmplă aşa, este cazul să vă adresaţi unui logoped.

Cauzele acestor tulburări sunt dintre cele mai diverse: de la malformaţii ale organelor care participă la actul vorbirii (buze, limba, maxilare etc.), până la un model verbal greşit (al părintelui, educatoarei sau al cuiva apropiat) pe care copilul şi-l însuşeşte prin imitaţie. Un caz frecvent întâlnit este acela în care copilul pronunţă defectuos anumite sunete pentru a se alinta. Oricat de hazliu vi se pare, într-o primă fază, este bine să nu-l încurajaţi! Altfel, se va deprinde să vorbească aşa mereu.

Corectarea dislaliei presupune un numar variabil de şedinţe, în funcţie de dificultăţile pe care le întâmpină copilul, dar şi de felul în care el evolueaza pe parcurs. Fiecare copil are un ritm al său!!! Tocmai de aceea, dragi parinti, nu trebuie să vă aşteptaţi la rezultate imediate. Uneori, corectarea dureaza multe luni, dar un rol esenţial în acest demers îl aveţi dumneavoastră!!! Împreună cu logopedul care va desfaşura principala activitate de corectare, părintele şi educatoarea trebuie să susţină exerciţiile şi să-l încurajeze şi stimuleze pe copil în direcţia unei vorbiri corecte. Copilul dumneavoastră se va deprinde să vorbească corect treptat, după multe exerciţii pe care le desfăşoară împreună cu logopedul. Acesta va folosi în activitatea sa o oglindă în care copilul va privi modul în care logopedul emite diferitele sunete, fişe de activitate, diferite jocuri care să-i susţină demersul. O şedinţă de logopedie se desfăşoară în mai multe etape:

- exerciţii pentru dezvoltarea motricităţii organelor implicate în vorbire;

- exerciţii de respiraţie;

- exerciţii pentru dezvoltarea auzului fonematic (a capacităţii de diferenţiere între sunete);

- emiterea sunetului afectat izolat (de unul singur – se porneşte de la imitarea diferitelor sunete din natură, cunoscute de copil; de exemplu: şarpele, câinele, raţa, broasca, musca, maşina, soneria etc.; apoi i se arată copilului în oglindă care este poziţia corectă de emitere a sunetului respectiv);

- emiterea sunetului afectat în silabe;

- emiterea sunetului afectat în cuvinte (în diferite poziţii: iniţial, median, final);

- emiterea de propoziţii, poezii şi realizarea de activităţi ludice în scopul exersării sunetului afectat şi stimulării generale a vorbirii.

Unele dintre aceste exerciţii le puteti realiza, cu uşurinţă, chiar dumneavoastră!!! Este bine să faceţi acest lucru cât mai des şi să-i explicaţi copilului care este rolul lor. Este foarte importantă implicarea şi motivarea copilului în vederea corectării. Dacă colaborarea dintre dumneavoastră şi logoped, respectiv educatoare se realizează cu succes, progresele vor fi sesizate mai curând, şi ele vor fi prilej de bucurie pentru dumneavoastră şi copil!!!

Vă punem la dispoziţie câteva materiale cu exerciţii care să vă ajute în corectarea sunetelor afectate în cazul copilului dvs. Vă dorim succes!

 

Lavinia Neacşu, logoped

Cristina Tohănean, psiholog, psihoterapeut